Yönetmelik kanundan üstün müdür?
Hukuk sistemimizde normlar hiyerarşisi anayasa, kanun, tüzük, yönetmelik ve anonim düzenleyici işlemler şeklinde sıralanmış ve denetime dayalı hiyerarşi bu şekilde kabul edilmiştir. Bir hukuki norm, üst hukuki norma aykırı ise yargı mercileri söz konusu yönetmeliği iptal etmektedir (Esin, 1980: 151).
Kanun ve yönetmelik arasındaki fark nedir?
Kanun ile Yönetmelik arasındaki temel fark, Kanunun genel hukuki ilke ve kuralları belirleyen daha geniş bir mevzuat parçası olması, Yönetmeliğin ise bir devlet kurumu tarafından kanunun hükümlerini uygulamak için oluşturulan daha özel bir dizi kural ve gereklilik olmasıdır. 4 Mart 2023Kanun ile Yönetmelik arasındaki temel fark, Kanunun genel hukuki ilke ve kuralları belirleyen daha geniş bir mevzuat parçası olması, Yönetmeliğin ise bir devlet kurumu tarafından kanunun hükümlerini uygulamak için oluşturulan daha özel bir dizi kural ve gereklilik olmasıdır.
Yönetmelik kanun yerine geçer mi?
Bu konu Anayasa’nın 124. maddesinde düzenlenmiştir. Tüzük çıkarmak bir yasama veya yargı eylemi değil, sadece yönetim göreviyle ilgili bir eylemdir. Tüzükler kanuna aykırı hükümler içeremez.
Kanun mu üstün genelge mi?
Son olarak “Türk Hukukunda Normlar Hiyerarşisi” başlığı altında şu sıralamaya yer verilmiştir: Anayasa; hak sözleşmeleri; kanun ve tüzük; diğer sözleşmeler; tüzükler; yönetmelik ve genelgeler.
Kurallar hiyerarşisi nedir?
Standartlar hiyerarşisi, tüm standart türlerinin hiyerarşik olarak düzenlendiği ve birbirine bağımlı olduğu anlamına gelir. BU HİYERARŞİK DÜZENDEKİ ALT STANDART, ÜSTÜNDE LİSTELENEN STANDARTLARA AYKIRI HÜKÜMLER İÇEREMEZ. Bir standart geçerliliğini başka bir standarttan alır.
Kanun mu üstün Anayasa mı?
Kanun, tüzükten üstündür; çünkü kanun Meclis tarafından, tüzük ise Bakanlar Kurulu tarafından çıkarılır. Anayasa, kanundan üstündür; çünkü kanun Meclis’in basit çoğunluğuyla çıkarılmış ve anayasa kurucu iktidar tarafından çıkarılmıştır ve yalnızca alt kurucu iktidar, yani Meclisin nitelikli üçte iki çoğunluğu onu değiştirebilir.
Genelge kanuna aykırı olabilir mi?
Genelgeler, vatandaşların hak ve yükümlülüklerini ilgilendirmediği için Resmi Gazete’de yayınlanmaz. Genelgeler “yürütme tedbirleri” değil, “iç düzenleyici eylemler” olduğundan, idari mahkemede bunlara karşı iptal davası açılamaz. Dürüst olmak gerekirse, genelgenin kendisi bir “hukuk kuralı” değildir.
Kim yönetmelik çıkaramaz?
Dr. Erdoğan Teziç’e göre Bakanlar Kurulu tüzük çıkaramaz. Çünkü Anayasa, Bakanlar Kuruluna tüzük çıkarma yetkisi vermiş olup, tüzük çıkarma yetkisini düzenleyen 124. madde Bakanlar Kurulunu kapsamıyor.
Yönetmelikleri kim denetler?
Yönetmeliklerin denetimi idari mahkemelerin sorumluluğundadır. Anayasanın 124. maddesi yönetmelik çıkarma hükümlerini düzenler. Yönetmelikler, kanunların ve yönetmeliklerin yürürlüğe girmesi için gereklidir.
Yönetmelik Cumhurbaşkanı onaylar mı?
Türk hukuk sistemi Bakanlar Kurulu tarafından yönetilirken, Cumhurbaşkanlığı sistemine geçilmesiyle birlikte Cumhurbaşkanı tüm kanunları uygulama yetkisine ve sorumluluğuna sahip olduğundan, Cumhurbaşkanı kanunlar yerine istediği kanun hakkında yönetmelik çıkarabilir.
Yönetmelik iptal edilirse ne olur?
Örneğin, bir kanun veya yönetmeliğin belirli bir maddesini kaldıran veya değiştiren bir kanun veya yönetmeliğin yürürlükten kaldırılmasına karar verilirse, değiştiren hüküm uygulanmaz ve değiştirilen hüküm yürürlükte kalır.”33. 31 Danıştay 1.
Yönetmelikler arasında hiyerarşi olur mu?
Hukuk normları arasında belirli bir hiyerarşi vardır ve bu hiyerarşinin alt seviyesindeki bir norm üst seviyesindeki normla çelişemez. Sıralama şu şekildedir: Anayasa – Kanun – Kanun Hükmünde Kararname – Tüzük – Yönetmelik – Yönerge/Genelge ve diğer yazılı talimatlar.
Kanundan sonra ne gelir?
Anayasa, kanun, tüzük ve yönetmelikler gibi bir hukuk sisteminde var olan normlar dağınık ve rastgele değil, birbirinin üzerine bindirilmiştir. Bu normlar arasında bir üst-üst ilişkisi vardır. Buna “normlar hiyerarşisi” veya “hukuk sisteminin piramidi” denir.
Genelgeler bağlayıcı mıdır?
Orijinal (bağlayıcı) kaynaklar; Yazılı kaynaklar anayasa, kanunlar, cumhurbaşkanlığı kararnameleri, uluslararası anlaşmalar, tüzükler ve genelgeler, yazılı olmayan kaynaklar ise örf ve adet hukukudur. Bağlayıcı olmayan yardımcı kaynaklar ise içtihat ve doktrindir. Yazılı kaynaklar arasında bir hiyerarşi vardır.
Yasa ile kanun arasındaki fark nedir?
Hukuk, yalnızca Yasama Meclisi tarafından “hukuk” adı altında kabul edilip yürürlüğe konulan hukuki metinleri ifade ederken, hukuk, Anayasa’ya uygun olarak düzenlenen ve yürürlüğe konulan hukuk da dahil olmak üzere genel normatif hukuki metinlerin tümünü ifade eder ve hukuk, örf, adet ve genel ilkeler anlamına gelir…
Yönetmelikler kimin denetiminde?
İdari bir işlem olan tüzük incelemesi, idari mahkemelerde yapılır. Bakanlıkların tüzükleri ile kamu kurumu niteliğinde olan ve ülke genelinde uygulanması gereken kamu kuruluşları ve meslek kuruluşlarının tüzüklerinin yargısal incelemesi, ilk derece mahkemesi olarak Danıştay’ın sorumluluğundadır.
Normlar hiyerarşisi kimin?
Söz konusu piramidin alt seviyesindeki norm, geçerliliğini üst seviyedeki normdan alır. Bu nedenle üst seviyedeki normu ihlal edemez. Bu bağlamda örneğin yasa anayasayı ihlal edemez ve yönetmelik yasayı ihlal edemez. Hans Kelsen’in görüşleri bu hiyerarşinin temelini oluşturur.
Yönetmelik ile mevzuat aynı şey mi?
MEVZUAT Bir ülkede yürürlükte olan kanunlar, tüzükler, yönetmelikler vb.
Yönetmelik çıkarmaya kimler yetkilidir?
Yönetmelik çıkarma yetkisine sahip idareler sırasıyla şunlardır: Başbakanlık, bakanlıklar ve kamu tüzel kişiliğe sahiptir. İl özel idaresi, belediye ve köy gibi yerel yönetimler tüzel kişiliğe sahip oldukları için yönetmelik çıkarabilirler.